Over een nimf, cycloop en andere wezens

De Villa Farnesina is een villa gebouwd aan het begin van de zestiende eeuw op verzoek van bankier Agostino Chigi. Het interieur is versierd met fresco’s door de architect Baldassare Peruzzi en verder door artiesten als Sebastiano del Piombo en Raffaello Sanzio (Rafaël). Aan het eind van dezelfde eeuw werd het gebouw gekocht door Alessandro Farnese en kreeg het zijn huidige naam.

Een bezoek aan deze villa is goed te combineren met ‘attracties’ in de buurt als een rondje hortus botanicus, een wandeling in Trastevere of de klim van de heuvel Gianicolo. Maar wat kun je precies verwachten als je deze bescheiden Renaissance-trekpleister op je culturele programma zet?

Naast het strakke groen van de omringende tuin kun je vijf zalen bezichtigen. In een van de zalen staat het huwelijk van Alexander de Grote centraal. Een ander biedt vanuit fictieve zuilen prachtige uitzichten op Rome, geschilderd door de architect van het complex. Hier trekt verder de grote haard de aandacht, waarboven een toepasselijk fresco geschilderd is dat de werkplaats van Vulcanus, de smid der goden, afbeeldt. De Zaal van het Fries vervolgens wordt zo genoemd naar het fries, de decoratieve strook met mythologische figuren die de ruimte rondom vlak onder het plafond siert.

In de vierde zaal beschilderde Rafaël het plafond met het verhaal van Amor en Psyche. Je ziet episodes van hun liefdesgeschiedenis zoals verteld door Apuleius (2e eeuw n. Chr.) in ‘De Gouden Ezel’. Het midden van het gewelf toont het huwelijk van de twee, in de vorm van een feestelijk banket.

Pronkstuk van de Villa Farnesina tot slot is de Loggia di Galatea. Een aantal jaar nadat Rafaël door paus Julius II was opgedragen diens appartementen in het Vaticaan te decoreren, kreeg hij de taak dit vertrek van fresco’s te voorzien. Centraal staat de Triomf van Galatea, een van de vijftig dochters van Nereus, die de wateren rondom Sicilië behuisde. De cycloop Polifemos, bekend van de noodlottige gebeurtenis in de ‘Odyssee’, had zijn oogje op deze bevallige zeenimf laten vallen. Maar helaas, zij zag niets in hem, aangezien zij reeds verliefd was op de jongeman Acis. Dat kon de eenogige gigant moeilijk bekroppen en uit jaloezie doodde hij de arme jongen met een rotsblok. Om haar minnaar niet geheel te laten sterven, veranderde Galatea hem in een rivier. Daar waar de rivier ooit over het Italiaanse eiland stroomde, zijn tot op de dag van vandaag nog negen steden te vinden die vernoemd zijn naar de knaap, zoals Aci Trezza en Acireale.

En Polifemos? Die laat de Noord-Italiaanse kunstenaar heimelijk van achter de struiken naar zee gluren, even voordat hij tot zijn roekeloze daad over gaat.

Meer over Rome weten? Volg Beyond the Colosseum.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s