Filmrecensie: Jeeg Robot

Heb je zin in een goede film die zich afspeelt in Rome? En wil je eens wat anders dan een klassieker als Ben-Hur of Gladiator? Dan geef ik je hierbij een gouden tip: ga eens lekker zitten voor Lo chiamavano Jeeg Robot, een flitsende actiefilm uit 2015 van Romeinse makelij.

De film van Gabriele Mainetti vertelt het verhaal van Enzo Ceccotti (Claudio Santamaria), een kruimeldief die we leren kennen terwijl hij op de vlucht is voor de politie. Uit wanhoop springt hij in de Tiber, waar hij onder water in contact komt met radioactieve stoffen. En dan gebeurt er iets bijzonders. Alleen weet onze hoofdpersoon dat zelf nog niet.

Als Enzo de volgende dag wakker wordt, lijkt er op het eerste gezicht niets aan de hand te zijn. Hij moet het horloge, de reden waarom hij de dag ervoor in de penarie zat, bij een groep criminelen afleveren. Eenmaal bij hun hoofdkwartier aangekomen, krijgt hij van de baas een nieuwe opdracht. Die opdracht loopt echter niet zoals gepland en het is in een nieuwe hachelijke situatie dat Enzo erachter komt…dat hij superkrachten heeft. Hij ontdekt dat hij amper pijn voelt, razendsnel geneest en ontzettend sterk is. De scènes waarin Enzo zijn nieuwe krachten test, zijn vermakelijk. Zo zien we hoe hij de proef op de som neemt en een pinautomaat uit de muur rukt, een actie die dankzij de bewakingscamera’s al gauw viral gaat.

Ondertussen heeft Enzo een meisje ontmoet (Ilenia Pastorelli) met wie zich een bijzondere vriendschap ontwikkelt. Het meisje heeft een mentale achterstand en ziet Enzo als de superheld uit een Japanse stripboekenreeks uit de zeventiger jaren, Jeeg Robot genaamd. Wat volgt zijn keiharde actiescènes waarin slechterik Fabio zich ontpopt tot een totaal gestoorde psychopaat die zich Lo Zingaro laat noemen (‘De Zigeuner’), een geniale rol van Luca Marinelli.

Ik waarschuw je: Lo chiamavano Jeeg Robot (letterlijk: ‘Ze noemden hem Jeeg Robot’) is een spectaculaire film waarvoor je een sterke maag moet hebben. Een heel sterke maag, kan ik wel zeggen. Er zit veel en hard geweld in, zoals je misschien gewend bent van strips. Maar dat tekenfilmachtige geweld komt in het ‘echte leven’ behoorlijk heftig over. Je moet ervan houden of ertegen kunnen. Hoewel, bij mij geldt geen van beide en toch raad ik de film aan. Hij is namelijk boeiend van begin tot eind. Vanwege het meeslepende plot, de interessante personages en de ongewone beelden van Rome.

Rome is continu aanwezig, een toekomstig Rome welteverstaan, met een grauw filter eroverheen. Van de achtervolgingsscènes in het voetbalstadion tot de nachtelijke zwempartij in het troebele water van de Tiber. Ja, je moet deze film absoluut kijken als je houdt van Rome, actie en entertainment in een Italiaans jasje.

Vond je dit stukje leuk? Vanaf nu kun je in de nieuwe rubriek ‘Recensies’ op deze website af en toe een Romeinse film- of boekbespreking lezen!

Wil je meer tips over het actuele leven in Rome?
Boek een lezing of volg